ARMOSTA

 

RIITTÄVÄ ARMO

Armo on ansaitsematonta hyvyyttä. – Daavid koki suuren armon. Hän sanoi "Sinun armosi on parempi kuin elämä". Ps. 63:4

– Armo korvasi Paavalin kärsimykset. "Minun armossani on sinulle kyllin". 2 Kor. 12:9. Pistin oli saatanan enkeli (syyttäjän lähetti), joka rusikoi häntä. Kysymys oli syntien polttavasta muistosta. Paavali sanoi vanhalla iälläänkin olevansa "syntisistä suurin". 1 Tim. 1:12-16.

– Paavali sanoi "missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi" Rom. 5:20. Syntien suuruus riippuu kokemisen tasosta, ei tekemisen tasosta. Paavali vainosi ilman synnin tuntoa seurakuntaa. Kun hän heräsi, synti tuli suureksi omassatunnossa. Kuitenkin armo riitti.

– 2 Kor. 9:8 vakuuttaa. " Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää". Armo kattaa kaiken, ruumiin sielun ja hengen. Menneet, nykyiset ja tulevat.

– Armo eliminoi ihmiskerskauksen. "Armosta te olette pelastetut...ettei kukaan kerskaisi" Ef. 2:8-9. Ihmisen osaksi jää ylistää Jumalaa Ps. 107:1.

ARMO RIITTÄÄ


TYÖTÄ TEKEVÄ ARMO

Kaikenkattava armo ei ole olemassa vain syntien anteeksiantamiseksi. Armo tekee työtä uskovassa ja hänen kauttaan.

– Armo pelastaa Tiit. 2:11. Se on voimallinen kukistamaan turmiovallat. "Kun Jumalan hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta". Tiit. 3:4-5.

– Armo kasvattaa Tiit. 2:12. Armo muuttaa asenteita ja toimintaa. Näin elämme "Hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot".

– Armo hallitsee Rom. 5:21. Armo on jumalallinen ominaisuus, joka ei ole kenenkään hallittavissa. Armo on synnin hallinnan kumoaja ja vastakohta ja johtaa iankaikkiseen elämään.

– Armo tekee työtä 1 Kor. 15:10. Armo johdattaa sisäiseen lepoon ja antaa voiman työhön Jumalan valtakunnassa. Paavali todistaa että kaikki hänen vaivannäkönsä oli ollut armon työtä hänen kauttaan.

– Armo vaikuttaa tahtomista ja tekemistä 2 Kor.8:1-5. Makedonialaiset antoivat varoistaan ja ennen kaikkea itsensä Herralle.

ARMO ON AKTIIVINEN, TOIMIVA ARMO


YKSIN USKOSTA, YKSIN ARMOSTA

Usko ja armo ovat siamilaiset kaksoset, jotka eivät elä ilman toistaan. Rom. 4:16. Armo on tekojen vastakohta ja otetaan vastaan uskolla.

Rom. 4:4-5 todistaa, "töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi"

– Kaikki on Jumalasta 2 Kor. 5:18-20. Hän on sovituksen kohde pappi ja uhri. Jumalan teko on täydellinen ja lisäysyritykset ovat täysin turhia.

– Paavali taisteli voimakkaasti evankeliumin ihmistöillä vesittäviä opettajia vastaan. Sellaisia ovat esim. Päivien ja ruokien valikoinnit pelastuksen saavuttamiseksi ja askeesiin viittaava lihan kurittaminen, joilla ei ole mitään arvoa Kol. 2:16-7 ja 23.

– Paavali ei antanut myöten evankeliumin totuudesta Gal. 2: 4-5.

– Ihmisteoilla vesitetty evankeliumi on kirottu Gal. 1:6-9. Pelastus on kokonaan armosta ja uskosta. Ketju on niin vahva kuin heikoin lenkki. Ihmisteko pelastuksen ketjussa saa ketjun katkeamaan.

– Yksin usko antaa kunnian Jumalalle Rom. 4:18-20.

PELASTUS ON YKSIN USKOSTA JA YKSIN ARMOSTA